Forse scheurvorming in nieuwbouw huurwoning. @Wierdenenborgen

Verhuurder: Wierden & Borgen
Straat: Almastraat
Plaats: Bedum
Huur: € 670,-
Energiekosten: € 90,-
Huurder: Alleenwonend

Problematiek verwant aan: Werking- verzakkingsschade
Duur van problematiek: Sinds zomer 2018

Huurder woont vanaf oplevering in nieuwbouw woning (2015) en ziet na een jaar dat er her en der lichte scheurvorming ontstaat. Dit is een probleem die in de hele straat met de nieuwbouw woningen voorkomt, dit wordt toegerekend aan werking van een nieuwbouw woning. De huurder ontvangt van de verhuurder ook een algemene brief, dat dit bij een nieuwbouw woning hoort en ze zich daar geen zorgen over hoeven maken. De verhuurder geeft daarbij wel meteen even aan dat huurders zich hier zelf mee moeten redden. Huurder komt er ook achter dat de aannemer puingrond rondom de woning begraven heeft. Ze voert op eigen kosten 12 m3 puingrond af en zwarte grond aan. De Woningstichting komt huurder hierin niet tegemoet.

Sinds de droge zomer in 2018 neemt huurder een sterke toename waar qua scheurvorming. In alle vertrekken treffen we behoorlijk veel haarscheuren aan, het zijn combinatie van werkingsscheuren, maar wij vermoeden ook dat er best sprake kan zijn van verzakking. Vooral in de kleinste slaapkamer krijgen we sterk de indruk dat de muur verplaatst, in de naastgelegen badkamer liggen aan de onderkant tegels doormidden terwijl ze niet hol klinken. Die muur zou dus best druk van beide verdiepingen kunnen opvangen. De diagonaal lopende scheuren in de muren rondom het vertrek, ondersteunen die mogelijkheid. De muur eronder beneden in de huiskamer, loopt ook een forse scheur. In de hele huiskamer lopen rechte scheuren door het stucwerk. Bij sommige scheuren is hoogteverschil waarneembaar.

Huurder meldt zich zo’n 7 tot 8 weken geleden bij de verhuurder, er komt een medewerker de schade opnemen. Deze erkend de problematiek en maakt foto’s. Waarschijnlijk kan het probleem met opnieuw stucen worden opgelost. Medewerker zal dit probleem intern overdragen. Omdat huurder niks meer verneemt belt ze twee weken geleden zelf maar de verhuurder, telefoniste kan klacht niet herleiden en ziet in het systeem dat huurder een afspraak zou hebben afgezegd. Huurder kan zich daar zelf niets van herinneren. Telefoniste zal de klacht doorzetten naar de opzichter, vervolgens verstrijken er weer twee weken dat huurder niets verneemt. Deze schakelt ons in om rapportage op te maken.

Huurder irriteert zich het meest dat ze steeds zelf achter de verhuurder aan moet bellen en die inmiddels meerdere toezeggingen niet is nagekomen. Ze voelt zich niet serieus genomen en vind niet dat ze op de verhuurder aankan. Ze kan zo de woning niet naar haar smaak inrichten, omdat de muren pas geverfd kunnen worden als de scheuren gerepareerd zijn. Huurder betaalt een hoge huurprijs en krijg daar niet het woongenot voor terug die ze zou mogen verwachten.

Wij adviseren de verhuurder om uit te zoeken of hier inderdaad sprake is van verzakking en daar dan gepaste maatregelen tegenover zet. Daarnaast kan de verhuurder het beste een stucwerker inhuren die ervaring heeft met nieuwbouw. We verzoeken de verhuurder dit binnen 6 weken op te lossen.

[Update 3-5-2019: verhuurder heeft vorige week een herinnering van ons gehad, huurder heeft vandaag bericht gekregen dat er naar de schade gekeken wordt.

Wordt vervolgt.