Monumentale #huurwoning in #Bedum, verhuurder komt vijf keer kijken naar verrot kozijn. Kozijn nog steeds verrot.

Verhuurder: Wierden & Borgen
Straat: Walfriduslaan
Plaats: Bedum
Huur: € 417,-
Energiekosten: € 143,-
Huurder: Echtpaar

Huurder betrekt de woning reeds 33 jaar, heeft altijd veel zelf aan de woning gedaan en vraagt verder dan ook weinig van de verhuurder. Verlangt wél dat de verhuurder problematiek oplost wat in alle redelijkheid van een verhuurder verwacht zou mogen worden. Zo zit er een gat in het houten kozijn van het doucheraam waar al sinds 2018 vijf medewerkers van verhuurder naar zijn komen kijken, maar die er dus nog steeds zit. Verhuurder stuurt telkens ander personeel waardoor huurder elke keer weer het verhaal opnieuw mag uitleggen. Er zou al meerdere keren een nieuw kozijn besteld zijn, alleen blijft installatie uit. Huurder heeft grote moeite om de verhuurder enigszins nog serieus te kunnen nemen en heeft inmiddels de indruk dat ze gewoon voor de gek gehouden wordt.

Aan de buitenkant mankeert er veel aan het metselwerk. We zien niet dezelfde schade als die we bij een aantal andere percelen in deze straat zien. Er is wel flink wat voegwerk wat gerestaureerd mag worden. Huurder geeft aan dat er een medewerker van de verhuurder is teruggefloten, toen die de stoep wilde repareren en voegen. Die was al reeds aan de klus begonnen maar kreeg te horen dat het te kostbaar zou zijn en moest de werkzaamheden staken. Er zitten ook forse kieren rondom de kozijnen en langs de daklijnen. Huurder verklaart ook dat met harde wind er wel eens metselwerk naar beneden komt en je het cement dan hoort vallen.

In januari van 2019 dient huurder een officiële klacht in via de website van de verhuurder, hier is niets mee gedaan. In maart 2019 meld zich dan een medewerker van verhuurder en gaat met huurder in gesprek, hierbij komt planmatig onderhoud ook nog als onderwerp aan bod. Het is huurder vrij onduidelijk gebleven wat de reden was achter het bezoek. De desbetreffende medewerker geeft huurder vooralsnog geen duidelijkheid over wat de verhuurder met de woning van plan is en lijkt meer de indruk te hebben willen achterlaten, dat de problematiek eigenlijk bij dit soort oude woningen hoort en huurder er eigenlijk niet zo’n probleem van zou moeten maken.

Huurder ontvangt dan twee weken geleden een voorstel waarin verhuurder om € 12,- huurverhoging vraagt. Dit schiet huurder in het verkeerde keelgat en dient via onze site dan ook meteen bezwaar in. Wij benaderen daarop de huurder en vragen of we langs mogen komen om een rapportage op te nemen. We gaan deze straat namelijk onder aandacht brengen bij de Gemeente en de media. Op de foto’s is goed te zien waar de verhuurder te kort schiet. Er is volgens huurder in 33 jaar niet meer dan twee keer geschilderd en de woning is 40 jaar geleden door de verhuurder gerenoveerd.

Huurder voelt zich niet gehoord en is inmiddels alle geloof en vertrouwen in de verhuurder kwijt. Er is volgens huurder altijd netjes voldaan aan de betalingsverplichting en nooit ergens om gevraagd. Huurder is van mening dat er in alle redelijkheid nu iets van de verhuurder gevraagd mag worden, maar dat deze zich nu wel erg laat kennen omdat het hun een keertje geld gaat kosten. De verhoging is dan ook een behoorlijke principe kwestie, die wij alleen maar kunnen beamen.

Wij vragen ons trouwens ook best wel af wat al dat personeel kost wat steeds op pad gestuurd wordt om steeds naar hetzelfde verrotte kozijn te komen kijken. Had hier bijvoorbeeld ook een kozijn mee betaald en geïnstalleerd kunnen worden? Wie zal het zeggen…