Naast de “Slimme Meter” ook de keuze om een conventionele digitale meter te laten installeren. #slimmemeter @enexis

We krijgen berichtgevingen van diverse huurders dat Enexis op Slimme Meter Tour is, waarbij ze heel enthousiast in de brieven vergeten te melden dat je ook gewoon voor een conventionele digitale meter kan kiezen in plaats van een “Slimme Meter”. Dit zijn eenvoudige meters zonder software. Dit is een voorbeeld van een conventionele meter: ISKRA ME162, MT171, & MT174. In de wereld van de vooruitgang geldt nog steeds de gouden regel; hoe minder poespas = hoe minder problematiek. Wij raden u dan ook aan om bij twijfel voor een conventionele digitale meter te gaan, dat biedt meer garantie op minder problematiek. Er is ook gewoon veel te doen rondom de slimme meter, wij vinden het ook erg bijzonder dat deze specifieke meter zo enorm gepusht wordt en er zelfs gepoogd is om ‘m te verplichten. Voor ons alle reden om gezond tegengas te bieden.

Gelukkig zijn wij de beroerdste niet en vullen wij de opties die Enexis u hoort aan te bieden, graag nog even voor u  aan. U kunt de monteur gewoon vragen om in plaats van een slimme meter, een conventionele digitale meter te plaatsen. U kunt zelfs gewoon de installatie helemaal weigeren.

U kunt wachten tot u de monteur aan de deur krijgt of via hun website alvast van te voren even aangeven dat u die specifieke meter niet wil. Dan weet u zeker dat de monteur de juiste meter bij zich heeft. U leest hieronder hoe u dat kunt regelen. Wij hebben de tekst even van de Enexis site gekopieerd en her en der nog wat opmerkingen gemaakt. U kunt op de linkjes klikken om naar de Enexis pagina’s te gaan

CONTROLEER VOOR DE WISSEL TROUWENS GOED OF DE JUISTE METERSTAND OP DE BON VAN DE MONTEUR STAAT EN BEWAAR DEZE. MAAK DESNOODS EEN FOTO VAN DE METER ZELF VOORDAT DEZE GEDEMONTEERD WORDT.

( BRON: WWW.ENEXIS.NL )

Wilt u geen slimme meter?

De slimme meter is niet verplicht. Als u op uw adres een slimme meter van Enexis Netbeheer krijgt aangeboden, kunt u hem weigeren. En als er al een slimme meter hangt op uw adres, kunt u ons vragen om de meter tegen betaling te wisselen.

Aanbod slimme meter afslaan (weigeren)

Als Enexis Netbeheer u een slimme meter aanbiedt, kunt u hem weigeren. Krijgt u van ons een brief met een afspraak? Bel dan met onze Klantenservice en geef aan dat u liever geen slimme meter wilt. Wij bekijken dan of de huidige meter in uw meterkast nog aan de wettelijke eisen voldoet. Blijkt uit een eerder uitgevoerde steekproefcontrole dat het type meter bij u in de meterkast niet meer voldoet? Dan kunnen we een digitale, niet-slimme meter plaatsen. Dit is een meter zonder communicatiefunctie. Wij kunnen dan geen gegevens op afstand uitlezen, ook niet voor het beheer van ons net of uw meter. Extra opmerking Huurdersfront: Dit wordt vaak verward met de installatie van de slimme meter waarbij men aangeeft dat de uitleesfunctie van de meter wordt uitgeschakeld. Maar dan wordt er dus geen eenvoudige conventionele meter zonder software geïnstalleerd, terwijl dat wél de bedoeling is.  

Slimme meter bij uitvoeren van werkzaamheden

Als wij werkzaamheden aan uw aansluiting of meter uitvoeren, bijvoorbeeld als u een wijziging aan uw aansluiting hebt aangevraagd of als we een storing aan uw meter verhelpen, dan vervangen wij de meter meteen door een slimme meter. Als u geen slimme meter wilt, geeft dit dan aan bij de monteur die de werkzaamheden uitvoert. Hij plaatst dan een digitale meter zonder communicatiefunctie. Extra opmerking Huurdersfront: Wederom is het zaak om te controleren dat er daadwerkelijk een eenvoudige conventionele meter zonder software geïnstalleerd wordt. U kunt typenummers invoeren en zoeken op zoekmachines.

Slimme meter laten verwijderen

Hangt er een slimme meter in uw meterkast maar wilt u dit liever niet (meer)? Neem dan contact op met onze Klantenservice en vraag een meterwissel aan. Ook dan kunt u tegen betaling een digitale meter zonder communicatiefunctie krijgen. Extra opmerking Huurdersfront: Dit geldt dus ook als de meter niet bevalt of problemen geeft. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over uw keuze.

Instelling slimme meter wijzigen

Als u geen slimme meter in huis wilt omdat wij meetgegevens op afstand kunnen uitlezen, is het goed om te weten dat u de instellingen van de slimme meter ook kunt laten wijzigen. Extra opmerking Huurdersfront: “Instellingen”, voor een apparaat wat alleen maar verbruik van kilowatts moet bijhouden. Erg complex allemaal. Maar welke functies gaan uit en welke blijven actief? Het blijft een geprogrammeerd apparaat met software erin wat van buitenaf kan worden benaderd…

Gevolg keuze niet-slimme meter (…)

Als u een digitale, niet-slimme meter laat installeren of als de oude, niet-slimme meter in uw meterkast blijft hangen, betekent dat:

  • dat u geen 2-maandelijkse verbruiksoverzichten ontvangt van uw energieleverancier; (Ok…)
  • dat u minder mogelijkheden hebt om energieverbruiksmanagers in huis te gebruiken die u kunnen helpen bij energie besparen; (Kan je prima zelf doen door af en toe op je conventionele digitale meter te kijken…)
  • dat u binnenkort geen energie tegen dubbeltarief kunt afnemen of terugleveren. (Dit is dus pure propaganda. Dit zou de consument alsnog verplichten om de slimme meter af te nemen, iets waarmee Enexis zichzelf alvast tegenspreekt met het verhaal wat u net gelezen heeft en wat in strijd is met de Europese wetgeving…) 

Wilt u op een later moment alsnog een slimme meter aanvragen? Dan kan dat gewoon, maar daaraan zijn wel kosten verbonden. (Precies, houdt daar dus rekening mee.)

Ophef rondom betrouwbaarheid slimme meters

Begin maart 2017 is er ophef ontstaan in de media over de betrouwbaarheid van energiemeters. U kunt hier meer over lezen in het nieuwsartikel Betrouwbaarheid energiemeters. (Klassieke Marketing.)