Rioollucht in pas versterkte en verduurzaamde woning #Middelstum @Wierdenenborgen

Verhuurder: Wierden & Borgen
Huurder: Jong gezin, twee kinderen

Problematiek verwant aan: Verduurzaming, versterkingsproblematiek
Duur van problematiek: Inmiddels een jaar

Huurder geeft aan al vanaf het begin van de versterkingsoperatie in een onwenselijke situatie te verkeren, wilde in eerste instantie niet voor het plan tekenen maar is gezwicht onder druk van juridische represaille, die zou volgen in geval huurder zich niet zou conformeren. Verhuurder komt afspraken liever niet na en schuift verantwoordelijkheden vaak af naar de uitvoerder of zelfs naar de huurder. Huurder geeft aan dat er ontzettend veel strijd moet worden gevoerd om iets gedaan te krijgen. Dit horen wij ook van andere huurders.

Tijdens de periode dat de huurder in de wisselwoning is ondergebracht, komt men erachter dat de operatie allesbehalve goed verloopt, het gaat veel langer duren dan de bedoeling was. Dit bericht slaat bij de huurder in als een bom, aangezien er vrij snel problemen ontstaan met één van de katten. Die kan de stress niet aan en eet niet meer goed. De huurder wil graag weer naar huis vanwege psychische problemen, kan slecht in een omgeving verblijven waar huurder zich niet in thuis voelt. In plaats van 6 tot 8 weken duurt de operatie zo’n 6 maanden.

In juni 2018 kan de huurder dan eindelijk beginnen met herinrichten. De oplevering moet allesbehalve soepel verlopen, alles is slecht of niet geregeld en communicatie is er vrijwel niet. Wij hebben bij de oplevering al eens een keer met de huurder gesproken en gezien wat er gebeurde. Als huurder een melding maakt van een probleem, komt er steeds ander personeel opdagen en mag het hele verhaal opnieuw worden uitgelegd. Er is volgens de huurder niet door te dringen tot de verhuurder. Schilder- en stukwerk was beschadigd en het huis één grote bende. Ook sommige spullen die achter moesten blijven waren niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Er is ook met spullen gesleept en meubilair zonder toestemming van de opslag terug geplaatst in de woning. De uitvoerder had ervoor getekend. Huurder verklaart dat er ook moesten worden bijbetaald aan parketvloeren die vanwege de verbouwing vervangen moesten worden.

Eenmaal terug verhuist blijft de problematiek volgens huurder aanhouden. Er is zonder overleg een stuk van de schuttingdeur gezaagd en het tuinhuisje is verplaatst omdat het terras moest worden opgehoogd. Daarbij zou het dak zijn gedemonteerd en niet weer in originele staat zijn afgewerkt. Er lijkt ook waterschade te zijn ontstaan. De algehele afwerking van de woning laat ook sterk te wensen over en duurt lang voordat het een keer gebeurd. Huurder vindt dat de aannemer en het bouwpersoneel maar gewoon wat loopt aan te modderen. Het moraal onder het personeel moet erg laag zijn. Beide huurders slikken inmiddels antidepressiva. Niet alleen hun eigen woonsituatie, maar ook de constante beweging om de huurder heen qua bouwpersoneel en zwaar materiaal heeft een vervelende uitwerking. Soms is er net na zes uur ‘s ochtends al sprake van hevige activiteit op de bouwplaats. Het bouwpersoneel moet zich vaak ongevraagd achter de huizen bevinden, om water en stroom af te tappen. Tot groot verdriet van de huurder moet is de ziek geraakte kat de stress nooit te boven gekomen en moet worden ingeslapen. Overigens hebben wij een andere huurder uit de buurt gesproken, die ook twee katten kwijt heeft moeten laten inslapen vanwege de stress.

Een aantal maanden geleden begon deze huurder een rare lucht te ruiken en kon het niet plaatsen. Hun jongste kind krijgt medicatie voorgeschreven voor astma. Na verloop van tijd neemt de geur toe en begint de huurder naast de al reeds aanwezige stressklachten, klachten te ervaren als:

  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • keelontstekingen
  • droge ogen, oogontsteking
  • misselijkheid

Ze geven het aan bij de verhuurder, die rioleringsbeheer Van Der Velden inschakelt. Die kan het probleem niet vinden. De mechanische ventilatie wordt opgeschroefd en bewoners krijgen het advies om zoveel mogelijk te luchten. Er worden rooktesten uitgevoerd en cameraonderzoeken gepleegd, maar geen conclusie getrokken. Dit speelt zich ongeveer drie maanden lang af. Het blijft bij talloze theorieën en onderzoeken, maar weinig concrete actie. Huurder kon vooral ‘s avonds na het douchen niet meer in de huiskamer verblijven en verhuisde dan maar naar de slaapkamer. Het hele gezinsleven is volgens de huurder ernstig ontwricht geraakt door deze verbouwing en zal grote littekens achterlaten op het gezin.

Op dinsdag 2 april voeren wij omstreeks 19:00 met twee teamleden een huisbezoek uit. De huurder had gereageerd op onze brief aan de bewoners van 22 februari. Wij ruiken meteen bij binnenkomst een zeer penetrante lucht die ons aan rotte eieren doet denken. Vooral in de huiskamer is het niet te harden en op zolder ruik je het ook. Wij treffen twee uiterst terneergeslagen huurders aan die hun best doen om zichzelf overeind te houden, maar niet meer weten wat ze moeten. Na een uur verlaten wij het perceel met hoofdpijn en een weeïg gevoel op de maag.

Op woensdag 3 april nemen wij ‘s ochtends meteen contact op met de Gemeente Loppersum. ‘s Middags wordt meteen de vloer opengetrokken en blijkt dat er water onder de vloer staat, wat waarschijnlijk afkomstig is van de douche en afwasmachine. Het riool is kapot en de drainage kan er niet tegen afvoeren. Het is nu de taak aan de verhuurder om te bekijken of de drainage goed is aangelegd en of het riool is vervangen. De huurder verklaart dat er voor de renovatie al problemen met het riool waren en dit ook is aangeven tijdens het keukentafel gesprek. Dit zou allemaal in orde gemaakt worden. Wij ontvangen inmiddels ook geluiden vanuit andere straten, dat deze huurders niet de enige zijn met rioleringsproblematiek. Deze mogen zich ook bij ons melden.

De verhuurder heeft inmiddels besloten om de huurder tijdelijk elders onder te brengen, en gaat het probleem oplossen. Wij raden de verhuurder aan om ook meteen naar de drainage te gaan kijken. Wij verzoeken de verhuurder ook meteen om deze huurder ruimer financieel tegemoet te komen voor de geleden schade en het niet geleverde woongenot. Wanneer er tussentijdse updates zijn zullen wij die hieronder publiceren. Als de verhuurder alle problematiek in alle redelijkheid heeft opgelost en huurder tevreden gesteld is, zullen wij dat uiteraard melden.

[Update: 05-04-2019 17:57]
huurder geeft aan dat verhuurder maandag wil beginnen met de werkzaamheden. Huurder wil daar zelf bij aanwezig zijn en heeft inmiddels vrij gevraagd aan werkgever.

[Update: 08-04-2019 15:28]
huurder vertelt ons dat de werkzaamheden zijn afgehandeld. Er was een afvoer kapot waar de wasmachine op aangesloten was. Buis zat vol pur, daardoor lijkt het erop dat dit tijdens de verbouwing al aan de orde moet zijn geweest. De kruipruimte is gespoeld en de boel is netjes achtergelaten. Ook een aantal andere kleine issues zijn afgehandeld. Wij wachten nog even met het veranderen van de status van het rapport, als de rioollucht nu wegblijft zien wij deze kwestie als afgehandeld.

[Update: 08-04-2019 19:28]
Schijnbaar te vroeg gejuicht. Na het douchen is er volgens bewoners nog steeds een rioollucht waarneembaar in de woonkamer. Nog maar even verder zoeken voor de verhuurder dus.