Veel gedoe omtrent vocht, tocht & schimmeloverlast. Onverschillige opstelling verhuurder.

Verhuurder: Wierden & Borgen
Straat: Van Speykstraat
Plaats: Bedum
Huur: € 480,-
Energiekosten: € 150,-
Huurder: Gezin

Problematiek verwant aan: Schimmel, tocht & vocht. Aardbeving- verzakkingsproblematiek.
Duur van problematiek: Sinds 2017

Huurder ervaart in 2017 ernstige schimmel, vocht & tocht problematiek op de bovenverdieping en meld dit bij de verhuurder die in eerste instantie niets doet. Huurder geeft aan dat er pas na 6 maanden iets gebeurd, huurder moet dan wel nog veel strijd leveren om door de verhuurder serieus genomen te worden en wordt steeds tegengesproken als ze aangeeft dat ze sterke vermoedens heeft dat het vocht onder het parket in de hal van de bovenverdieping zit. Uiteindelijk wordt het parket losgetrokken en blijkt dat de douche lek is. Het water trekt naar de ruimtes om de douche heen. 3 maanden nadat de douche gerenoveerd is komt de schimmel in dat vertrek terug.

Huurder geeft aan dat tijdens de renovatie van de douche de douchecabine kapot gaat, deze wordt niet door de verhuurder vergoed. Het water is ook naar een kast in de slaapkamer van de zoon getrokken, ook de schade aan merkkleding en andere spullen die door het technisch gebrek is ontstaan heeft de verhuurder niets mee gedaan. De verhuurder geeft daarbij aan dat de huurder maar naar de verzekeraar moet gaan, deze stuurt huurder weer terug naar de verhuurder. Het parket is wel vergoed. De opzichter zou nog langskomen om over de compensatie te komen praten maar is nooit komen opdagen.

Huurder ervaart ook problematiek met het riool. De woning heeft een bolle huiskamervloer en de berging staat schuin omhoog aan de achterzijde. Ook zien we veel onzuiverheden aan het metselwerk aan de buitenzijde. Ook hier lijkt het gemetseld fundament veel last te hebben van de bewegende Groningse bodem. Ook deze woning zou eerst versterkt worden of misschien gesloopt, nu wil de verhuurder het ineens moderniseren. Huurder begrijp deze keuze niet en heeft vanwege de reeds niet al te betrouwbare indruk van de verhuurder geen vertrouwen en geloof in de aangekondigde maatregelen.

Bewoner verlangt dat de verhuurder haar spullen en de douchecabine gaat vergoeden, dit zou om een bedrag van totaal € 750,- gaan. Wij vinden dit niet onredelijk gezien de schade is ontstaan door een technisch mankement aan de woning en een te traag optreden van de verhuurder. Daarnaast verlangt de huurder dat de verhuurder de woning gaat vernieuwen en niet gaat moderniseren, omdat huurder dat een veel betrouwbaarder verhaal vindt. Dan weet huurder zeker dat het goedkomt, de kwaliteit van de woning ziet huurder ook in korte tijd hard achteruit gaan. Huurder voelt zich niet echt veilig en hoopt dat er geen grote beving komt.

Het woningblok aan de overzijde en de straten waar ze op kijkt worden ook vervangen en zijn exact van hetzelfde type woning. Ze begrijpt dan ook helemaal niks van de plannen van de verhuurder en zal er dan ook geen akkoord op geven.